8th slideshow image1st slideshow image2nd slideshow image3rd slideshow image4th slideshow image5th slideshow image6th slideshow image7th slideshow image
Latvian   Russian  
 
/
Rīgas vēstures enciklopēdija
ĀgenskalnsAndrejsalaAvotiBišumuižaBrasaČiekurkalnsDzirciemsGrīziņkalnsIļģuciemsImantaĶengaragsKundziņsalaMaskavas forštateMežaparksPurvciemsSarkandaugavaSkansteTeikaTorņakalnsVecmīlgrāvisVecrīgaVēsturiskais centrsZaķusala
Cita Rīga iesaka
Izzini.lv
DatuApstrade.lv
Izzini.lv
Ekskursijas
Pasākumi bērniem
Rīgas apkaimju spēle
Sabiedrības integrācija
Ceļveži
Galda spēles
Meklēt ar Google
Laika ziņas
gismeteo

Statistika LiveInternet
Яндекс.Метрика
 
Maskavas forštates vēsture :: Maskavas forštate :: Cita Rīga
Maskavas forštates vēsture

Krievu sēta XX.gs. sākumā<br>Avots: riga.lv

Krievu sēta XX.gs. sākumā
Avots: riga.lv

Maskavas priekšpilsēta tagadējo veidolu ieguva 19.gs. un 20.gs. sākumā. Taču tā visos laikos bija cieši saistīta ar Rīgas centra norisēm, bieži gan paliekot nostatu un attīstoties savā citur neraksturīgā veidā.

Latgales priekšpilsētas agrākais nosaukums bija Lastadija. Lastadijas nosaukums cēlies no vācu valodas "die Last" - krava, vai arī no toreiz vairumtirdzniecībā lietojamās mērvienības lasta. Lastadijā darbojās pilsētas kaļķu ceplis, virvju darbnīca, 15.gadsimtā šeit uzsāka būvēt kuģus. Lastadijas ekonomiskā vide nodrošināja labu attīstību priekšpilsētai.

Maskavas priekšpilsēta XIX.gs.<br>Avots: riga.lv

Maskavas priekšpilsēta XIX.gs.
Avots: riga.lv

Maskavas priekšpilsētas attīstībā liela loma jau no 15.gs. bija krievu un ebreju tautības iedzīvotājiem. 15. gs. Rīgas rāte neatļāva krievu tirgotājiem apmesties uz dzīvi pilsētas robežās. Atbraucot ar precēm pa lielo Maskavas ceļu, tirgotāji izvietojās pilsētas vārtu priekšā, uzcēla teltis, barakas un mājeles. Tirgoņi atveda sev līdz palīgus: būvju un dažādiem citiem darbiem viņiem vajadzēja savus "kristīgos" cilvēkus. Tā tika apbūvēta Maskavas iela. >> lasīt vairāk

Pirmās ziņas par ebreju tirgotāju ierašanos Rīgā datētas ar 1536. gadu. Taču pastāvīga ebreju apmetne sāka veidoties 1638. gadā, kad aiz Rīgas mūriem, pie tā saucamām Kārļa slūžām, tagadējā Centrāltirgus rajonā, uzcēla atsevišķu ebreju apmešanās namu. Katru dienu, beidzoties tirgošanās laikam, ebrejiem bija jāatstāj pilsētas teritorija, kur viņi drīkstēja atkal atgriezties tikai pēc tirgus atvēršanas. Likums par aizliegumu dzīvot Rīgā palika spēkā arī pēc Vidzemes un Rīgas pievienošanas Krievijas impērijai. >> lasīt vairāk

Maskavas priekšpilsēta XIX.gs.<br>Avots: riga.lv

Maskavas priekšpilsēta XIX.gs.
Avots: www.riga.lv

"Aiz sīkumtirgus stiepjas Maskavas iela. Te vairs nav savrupmāju, ģerāniju un aizkaru. Šeit no noplukušām sienām, no pagalmu logiem rēgojas trūkums, huligānisms, netikumi. Jo tālāk Maskavas ielas dziļumā, jo drūmāka aina. Pastaigāties svešiniekam tur pat dienas laikā ir nedroši. Gandrīz katru dienu uz Maskavas ielas paceļ kādu ar ielauztu galvaskausu, ar kasteti sašķaidītu žokli, ar naža durtu brūci zem ribām vai starp lāpstiņām. Apkārtējie traktieri mudž no zagļiem un huligāniem. Katrā otrajā mājā Maskavas ielā bija ierīkots traktieris. Traktieris "Oga", "Amerika", tējnīca "Zelta rags" tas ir tikai neliels ieskats no nedaudzajām 20.gs. sākumā redzamajām iestādēm. Īpašs krāpnieku midzeklis bija uz Katoļu un Sadovņikova ielas stūra esošajā traktierī. Šeit tirgoja sazagtās mantas, policija neiejaucās, jo bija aizņemta ar civilajām lietām, tā esot tikai par tiesnesi.

1874. gadā atklāja omnibusa maršrutu. Izejas punkts bija rātslaukums, beigu punkts Krasniji gorki (Красные горки), kur sagāja kopā tagadējās Maskavas, Daugavpils, Grebenščikova un Jersikas ielas, pēc astoņiem gadiem to nomainīja zirgu tramvajs pa Maskavas ielu līdz Plosta tiltam. Biļešu cena bija dažāda no 3 kapeikām II klasē, t.s., "netīrajā", jo atradās blakus vadītājam, līdz 5 kapeikām I klasē, t.s., "tīrajā". Zirgu tramvajam bija divi vagoni, paredzēti 11 pasažieru pārvadāšanai. Pirmā vagona priekšā bija novietota plāksnīte vācu valodā ar tramvaja maršruta sākuma vietas nosaukumu, bet galapunkta nosaukums bija krievu valodā un novietots otrā vagona beigās. Zirgu tramvajs beidza pastāvēt 1901.gadā, kad to nomainīja elektriskais.

Latgales priekšpilsētas ikdienas dzīve bija piesātināta ar dažādiem notikumiem un kolorītām personībām, ko pārstāvēja dažādi sabiedrības slāņi, sākot no tirgotāja un beidzot ar parastu zagli.





Pievienot komentāru

* Obligāti norādīt
1000
Captcha Image

Komentāri (0)

Vēl nav neviena komentāra. Esiet pirmais!

dekor
 
   
     
Apskates vietas
Apskates vietu TOP 40
Vecrīga Rīgas vēsturiskais centrs Pārējā Rīga
Apskates vietas Rīgas rajonos
ĀgenskalnsGrīziņkalnsMaskavas forštateSarkandaugavaVecmīlgrāvis
Tematiskās apskates vietas
Daugavas ūdens ceļšJūgendstils RīgāPadomju RīgaPirmās brīvvalsts laiksRīgas nocietinājumiVācu Rīga
Projekta sponsori
Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments
Valsts kultūrkapitāla fonds
ALA
Informatīvais atbalsts
Sarunas par Rīgu
SIA ExsoBalt

© 2007-2017 Cita Rīga Par projektu | Uzrakstiet mums | Kontakti | Meklēt | Lapas karte | Viesu grāmata Datu apstrāde | LimeSurvey